fredag 9 mars 2012

En bra och två dåliga.

Det är en kort beskrivning av dagarna som passerat. Onsdag var en jättebra dag. Morgonen var lugn o smidig och jag var klar i så god tid innan jag skulle iväg på Viktväktarna att jag hela tiden trodde att jag säkert glömt bort att göra något jätteviktigt! Skönt att man är så bra på att koppla av........
Resten av dagen fortsatte i trivselns tecken och jag o maken avslutade kvällen med veckan tv höjdpunkt Game of thrones.
Sen vet jag inte vad som riktigt hände med Linnéa. För hon har plötsligt gått in i världens superduperMEGA trotsperiod och beter sig om att hon är minst sagt galen. Hon skriker hyteriskt för allt, från att hon vaknar tills det är dags att sova. Inget passar, inget är kul.
Jag hade kunnat erbjuda henne en tur till Zoo eller en skål med godis till middag och jag hade ändå bara fått NEJ! VILL INTE!! till svar. Försöker man (gudförbjude) trösta henne eller prata med henne så blir hon ännu argare och slår efter en eller skriker -Fy dig! Det enda som fungerar någorlunda är att säga till henne att hon får gå in o lugna ner sig på sitt rum (vi stänger aldrig dörren) o så får hon sitta där o skrika i sin säng tills hon tröttnar och humöret för en liten stund är bättre.

Jag blir så ledsen av denna trots att jag också har lust att sätta mig ner och skrika o gråta. Skulle något inte gå min väg just nu så tror jag att jag kraschar för det tär så på en att ha ett ständigt missnöjt barn hemma. Jag går o lägger mig på kvällarna och rannsakar varje del av mitt beteende för att se om jag kunde gjort något annorlunda eller bättre.
Men det är väl så att jag inte hade kunnat det, för trots är en naturlig del av barns utveckling och jag vet ju att det går över och att Linnéa snart är sig själv igen..... Men just nu gör det ont och jag är väldigt ledsen över att så mycket tid går åt till "bråk".

Nåväl nu ska jag sova och hoppas på att morgondagen blir mycket bättre. Ludvig är iaf glad o nöjd trots lite feber efter vaccinationen idag. 500gram hade han gått upp på 14 dagar så nu är vi på rätt spår igen och vi kan känna oss nöjda med beslutet att börja med ersättning.
Han är dock inte stor om man jämför med Linnéa, när hon var tre månader så var hon 60,5 cm lång o vägde 7040, Ludde är 58cm och väger 5985gram. PluttSnutt.

Ett tips är att besöka Almviks 4H gård. Två killingar och...

.... elva griskultingar finns där att beundra just nu. Enda trotsfria stunden idag hade vi när vi var där.

3 kommentarer:

  1. Du gör absolut inget fel och det är bara en fas i hennes liv. Det är bra att hon har en åsikt. Säger jag som har vabbat en vecka nu med min trotsiga unge och har lust att gråta själv. Men jag går och lägger mig med rent samvete. För VI har de finaste barnen på hela jorden. =)
    Kramar
    Marina

    SvaraRadera
  2. De hemskaste dagarna med sånt har vi dagen innan eller samma dag som nån ny febersjukdom bryter ut. Ibland kan det ju bara vara dåliga dagar, nått virus, nått annat eller nått... Ja de går över i alla fall och du är ändå bästa mamman till dina barn!!

    SvaraRadera
  3. jag förstår att det är jobbigt, men du gör inget fel. Hon har förmodligen hamnat i " trotsåldern " och dessutom finns lillebror, som också skall ha uppmärksamhet
    kanske lite svartsjuka finns med i bilden !I så fall helt naturligt.
    Kram till er alla
    Mormor

    SvaraRadera